Laatste groet Adriaan Klomp

Adriaan Klomp
1930  -  2020

Montfoort / Gouda,  14 mei 2020

Afscheid van Adriaan Klomp…

Zondag 10 mei, mocht ik een mailtje ontvangen van Jean-Paul van Kouwen, dat Adriaan Klomp op zaterdag 9 mei was overleden.(Jean Paul is een petekind van Adriaan Klomp en zijn vrouw Jans)

's-Maandags hebben we in Hilversum e.e.a. doorgenomen, met het oog op de uitvaart.

Helaas werden de voorschriften in het crematorium van Gouda strikt uitgevoerd.

Gevolg hiervan, dat er totaal 30 personen op het terrein en in de aula aanwezig mochten zijn.

Dat hield gelijk in, dat het "gebruikelijke afscheid nemen” van een collega Commando nu niet door kon gaan.

Zowel wij, alsmede Jean-Paul en de begrafenisondernemer waren erg teleurgesteld in de rigide houding van het Crematorium.

Om toch enigszins aan de laatste wens van Adriaan te kunnen voldoen, werd er een nieuw plan bedacht.

Nu werden we om ca. 09.30 uur verwacht in het huis van Adriaan in Montfoort, alwaar de koffie op ons stond te wachten.

De rouwwagen zou om ca. 10.00 uur arriveren en een kwartier later vertrekken naar Gouda.

Op deze manier konden ook de buurtbewoners nogmaals afscheid nemen.

In vervolg op de oproep van onze secretaris, hadden zich een 7-tal Commando's van Midden-Nederland aangemeld, om aan Adriaans laatste wens te kunnen voldoen.

Vanaf zijn laatste woonadres, werd de rouwauto geflankeerd door de aanwezige Commando's tot aan het einde van de straat.

Hier werd een Eregroet gebracht.

Volgens afspraak, reden wij daarna achter de begrafenisondernemer aan naar Gouda, alwaar wij parkeerden bij Begraafplaats en Crematorium "IJsselhof”.

Daar liepen wij een stukje de dijk uit en de rouwwagen tegemoet.

Opnieuw stelden wij ons aan beide kanten op naast de auto, waarna wij Adriaan flankeerden naar de Aula.

Afbeelding invoegen     Afbeelding invoegen    Afbeelding invoegen

Nadat de kist op de baar was geplaatst, hebben wij afscheid moeten nemen van Adriaan, door het brengen van de Eregroet en een ogenblik stilte.

Aansluitend mochten Coen Ploeger en Willem Vermeer (namens Commandovereniging Midden-Nederland) de Aula betreden voor de uitvaartdienst.

De overige leden zijn vandaar huiswaarts gekeerd.

Namens het Bestuur, maar zeer zeker namens Adriaan, willen wij jullie bedanken voor jullie aanwezigheid in zowel Montfoort alsmede in Gouda.

Wij mochten diverse complimenten ontvangen voor het mooie- en eerbiedwaardige afscheid wat we aan Adriaan konden geven.

De uitvaartdienst werd geleidt door de Pastoor uit Montfoort.

Adriaan en zijn vrouw Jans, waren zeer trouwe leden van deze R.K. kerk.

Jean-Paul nam ons in vogelvlucht mee, vanaf de jeugdjaren van Adriaan naar heden.

Tot slot vertelde voorzitter Coen Ploeger, wat er van een Commando werd verwacht… wat hij ervoor moest doen, om de felbegeerde Groene Baret te kunnen halen en daarna in de parate compagnie.

Daarbij gaf hij een uitleg van de 5 Kernwaarden, waaraan een Commando moed voldoen, te weten: Moed,  Beleid,  Trots, Eer en Trouw.

Verder gaf ook hij een kort overzicht over het leven van Adriaan.

Tenslotte eindigde hij met de woorden: " De Commandovereniging Midden-Nederland heeft Adriaan mogen leren kennen als een prettige- rustige- en integere Commando. Wij zijn dankbaar voor zijn jarenlange trouw”.

Daarna verzocht hij Jean-Paul naar voren te treden.

Het is traditie binnen ons korps, dat de Groene Baret wordt overgedragen aan iemand, welke door de overledene is voorgedragen.

Coen nam de Baret van de kist en overhandigde deze aan Jean-Paul met de woorden:

"Adriaan heeft deze Groene Baret met trots gedragen…. Wil jij nu deze Groene Baret met trots bewaren”.

Onder het spelen van enkele Commando-liederen, werd Adriaan door de aanwezigen vanuit de Aula begeleid naar het Crematorium.

Daar werd door een ieder op zijn eigen manier en met eigen gedachten, definitief afscheid genomen van Adriaan.

Wij mochten daarbij nog de Eregroet aan hem brengen.

Een korte levensloop van Adriaan…

Adriaan werd op 13 juni 1930 geboren in IJsselstein, als 2de van totaal 6 kinderen.

Door de oorlog, heeft hij alleen de Lagere School gedaan.

In mei 1940 gaat hij met zijn vader mee naar Benschop, om teen te schillen.

1944 t/m 1946 werkt hij in de grienden, fruit en landbouw. Hij gaat met z'n vader mee op de fiets naar Zwolle en Dedemsvaart en ook 2x in de week op de fiets naar Polsbroek om bij familie melk en ander eten te halen…  thuis en op de Hoge Biezen spitten, poten en oogsten.

Aan het einde van de oorlog is hij te oud, om overdag nog te gaan leren.

In 1946 gaat hij in de metaal werken in Vreeswijk (het huidige Nieuwegein…) reparatie van stoommachine-ketels en alle voorkomende werkzaamheden in de metaal.

Op 1 april bestond de S.H.V. 50 jaar.  Daar waren we onderdeel van.  We kregen allemaal fl. 100,= en een gezellige avond in de schouwburg.  Half april heb ik daar een fiets van gekocht… die waren toen nog op de bon.

's-Avonds naar de Ambachtsschool voor een 5-jarige opleiding metaal draaien…  alles op de fiets.

In 1947 mede oprichter van de R.K. Bond – afd. metaal in IJsselstein.  Met dispensatie penning meester, in 1951 diploma metaaldraaien gehaald… daarna gelijk onder Militaire Dienst bij het Korps Commando Troepen.

In 1952 uit Militaire Dienst en in Utrecht gaan werken bij Houttuin Pompen.

Eerst als metaaldraaier, daarna opleiding verspanend.

In 1957 naar kantoor gegaan inklusief "opleiding tot arbeidsanalist, werk voorbereider – kostprijs calculator.  Vele bedrijfscursussen gedaan, tot aan de VUT toe.  Ook regelmatig in Nederland bij bedrijven op bezoek, om werk uit te besteden, als we teveel hadden of wat we zelf niet konden maken.  Invoeren computer gestuurde bewerkingsmachines. Hiervoor regelmatig een paar dagen op reis.  Meestal naar Duitsland samen met de bedrijfsleider, zowel voor aankoop alsmede voor de cursus bediening met 4 man.

Vanaf 1952 schriftelijk geleerd voor Gezel en Meester metaaldraaien.

In 1957 gehuwd met Jans, kinderloos gebleven… eerst 15 jaar in Utrecht gewoond en daarna in Montfoort.

In Utrecht in het bestuur gezeten van "Herwonnen Kracht” en diverse besturen van het bedrijf, waar ik ook 10 jaar een voetbaltournooi organiseerde voor de bedrijven op het industrieterrein.

In samenwerking met de verkoop een aantal keren voetbalwedstrijden in Amsterdam geregeld, tegen het Russisch Inkoop Bureau…

In Montfoort mocht hij 38 jaar lang collectant en penningmeester van de R.K.Kerk zijn.

In Utrecht blijven werken tot eind 1991.  Daarna met de VUT gegaan.

Van begin 1992 t/m 1995 bij een stichting enkele dagen per week als bedrijfsadviseur voor de metaalindustrie. Ik mocht de metaalbedrijven voorlichten omtrent subsidie mogelijkheden en te stimuleren in het bijscholen van hun personeel, inklusief begeleiding van een project voor 10 vrouwen en aan een baan geholpen als metaalbewerker.  Er zijn erbij, die jaren in de metaal zijn blijven werken.

In 1995 bij een andere stichting in Rotterdam aan het werk, om werklozen uit de omgeving van Rotterdam aan een baan te helpen… en in Utrecht om de jeugd na een vervolgopleiding na het VMBO een stageplaats en daarna een werkplek te bezorgen in de metaal. Dit heb ik tot eind 2003 gedaan… toen gestopt, om meer tijd vrij te maken voor Jans.

Zijn hobby was schaatsen, wat hij tot 2003 heeft gedaan.  Doorgegaan met fietsen en wandelen… met vakantie gaan…  In 1990 een rondreis door Rusland gemaakt.

Ook regelmatig busreizen, samen met Jans naar huisjes in Duitsland en Nederland.

Uit eten gaan of zomaar een avondje uit… gezellig praten met een hapje en drankje bij vrienden…

Theater bezoek.

Tot slot zeer vermeldenswaardig… hij heeft 150 maal bloed en plasma gegeven.

secretaris COV Midden-Nederland